Objawy - cukrzyca

Cukrzyca

objawy.org.pl




Objawy cukrzycy



Jak możemy rozpoznać, że chorujemy na cukrzycę? Przede wszystkim należy sprawdzać poziom cukru we krwi. Odpowiedni jego poziom wynosi od 60 – 100 mg/dl. Jeśli okaże się on za wysoki oznacza to, że jesteśmy zagrożeni cukrzycą bądź już na nią chorujemy. Powinno zaniepokoić nas również wzmożone pragnienie, suchość w ustach czy też wstawanie w nocy, by oddać mocz. Poza tym należy sprawdzić czy wszystko jest w porządku, gdy czujemy się często senni, ogólnie osłabieni czy też zauważamy znaczny spadek wagi ciała przy niezmienionej diecie i trybie życia. Symptomami cukrzycy mogą być też zaburzenia ostrości widzenia, świąd skóry a także częste infekcje grzybicze okolic narządów płciowych.

Gdy zauważymy u siebie takie oznaki powinniśmy jak najszybciej zgłosić się do lekarza pierwszego kontaktu, który wyśle nas na odpowiednie badania. Najczęstszą i najlepszą metodą leczenia cukrzycy jest tzw. intensywna insulinoterapia. Jednak w cukrzycy typu 2 nie od razu jest wymagane leczenie tym sposobem. Podstawą terapii, zwłaszcza w początkowych fazach choroby, jest zbilansowany jadłospis oraz leki. Umożliwia to zapobieganie gwałtownym skokom glukozy po posiłku. Dużą rolę przywiązuje się do ryzyka powikłań, jakie występuje w przypadku chorowania na cukrzycę typu 2 i w związku z tym istnieje konieczność bardzo ścisłej kontroli ciśnienia tętniczego i poziomu cholesterolu we krwi. Jeżeli jednak choroba jest już w zaawansowanym stadium metoda insulinoterapii lepiej się sprawdza, a już na pewno jest zdecydowanie najlepszą metodą leczenia cukrzycy typu 1. Jej istotą jest bowiem takie zbalansowanie dawki insuliny, aby poziom cukru był właściwy. Uzyskuje się to poprzez wstrzykiwanie insuliny kilka razy na dobę.

Z cukrzycą można żyć zupełnie normalnie, pod warunkiem, że będzie się stosowało do zaleceń lekarza.

Co jednak zrobić, aby nie mieć okazji poznać cukrzycy „na własnej skórze’? W profilaktyce, mającej na celu uniknięcie cukrzycy, należy zacząć od zmiany siedzącego trybu życia na bardziej aktywny z włączeniem dużej dawki ruchu. Zalecane jest odstawienie co pewien czas samochodu do garażu czy na parking i wybranie się na spacer lub wycieczkę rowerową. Kolejnym krokiem jest ustalenie nowej diety, której głównym założeniem ma być „jeść mniej, ale zdrowiej”. Co to znaczy zdrowiej? Ograniczyć tłuste potrawy, wpisać na stałe do jadłospisu warzywa i owoce, pić więcej wody mineralnej i świeżo wyciskanych soków zamiast słodkich napojów czy też kawy lub herbaty. Ponadto spożywać więcej błonnika oraz produktów pełnoziarnistych. Warto także rzucić palenie.


Pozostałe tematy: